Zoeken

Praktijkvoorwaarden

 

Elke dag doen we ons best u zo goed mogelijk te helpen, daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Maar om ons werk goed te kunnen blijven doen zijn er praktijkregels en voorwaarden. Het geeft duidelijkheid over wat u van ons mag verwachten en wat wij voor u kunnen betekenen. Als ingeschreven patiënt bij huisartsenpraktijk Zaamslag, gaat u akkoord met onderstaande praktijkreglement en haar voorwaarden. Deze kunnen wijzigen door wetgeving of voortschrijdend inzicht.

 

Werkwijze

 

Consulten:

15 minuten consulten: Dit betekent dat wij 15 minuten voor u reserveren. Heeft u meerdere medische problemen gelieve dit dan kenbaar te maken bij onze assistente, er wordt dan extra tijd voor u gereserveerd. Het is enkel mogelijk om tijd maximaal 2 gezondheidsklachten te reserveren.

Korte consulten: Soms volstaan er ook korte consulten. De assistente bepaald of u hiervoor ingepland kunt worden, zij zijn er speciaal voor opgeleid om dit in te kunnen schatten.

Visites:

Tussen 11:00 en 13:00 uur worden visites afgelegd. Een huisbezoek is bedoeld voor ernstig zieken of chronische patiënten. De onderzoeksmogelijkheden op de praktijk zijn beter dan in een thuissituatie.

Een visiteverzoek kunt u tussen 08:00 en 10:30 uur ’s ochtends aanvragen. De assistente bepaalt samen met de huisarts of een visite in uw geval nodig is.

Spoedlijn:

De praktijk is de hele dag open voor spoedoverleg via onze spoedlijn.

Afspraken annuleren:

Wij vragen u om afspraken z.s.m. te annuleren, zodat we andere patiënten kunnen inplannen.

Afspraken kunnen tot maximaal 24 uur van te voren worden geannuleerd.

Indien u zonder bericht niet komt, kunnen wij u dat aanrekenen.

  • 1ste gemiste afspraak: u krijgt een mail of brief met uitleg.
  • Vanaf 2de gemiste afspraak: U ontvangt een factuur van € 25.

MijnGezondheid.net (MGN):

Via de online omgeving kunt u 24/7 afspraken maken met de huisarts of praktijkmedewerkers, medicijnen bestellen en een e-consult sturen voor niet-spoedeisende, eenvoudige vragen. U ontvangt afspraakbevestigingen en kunt informatie en overzichten downloaden.

E-consulten zijn niet bedoeld voor spoed, lichamelijk onderzoek of psychische klachten en er wordt gestreefd om deze e-consulten binnen 2 werkdagen te beantwoorden.

Onze praktijk

 

Arts-patiëntrelatie:

Voor een werkbare arts – patiëntrelatie is in beginsel wederzijds vertrouwen nodig. Indien er geen vertrouwen (meer) is in de behandeling of behandelaar, vragen wij u dit kenbaar te maken. Het is ons streven dit dan samen met u op te lossen. Lukt dit niet, dan adviseren wij u een andere huisartsenpraktijk te kiezen. Uw huisarts blijven bezoeken zonder een bevredigende oplossing kan leiden tot medisch onverantwoorde situaties.

Wet WGBO:

Onze praktijkvoering en werkwijze van alle medewerkers zijn conform de medisch professionele standaard en conform de wet WGBO. Dit betekent kortweg, dat wij u voorzien van onafhankelijk advies, maar ook luisteren naar uw eigen wensen en/of ideeën. In overleg komen wij dan uit op een behandelplan/overeenkomst.

Gelijkheid:

Wij benaderen en behandelen iedereen zonder oordeel op professionele gelijke wijze, maar met oog voor zijn of haar persoonlijke situatie, ongeacht geslacht, ras, afkomst, geloof, seksuele geaardheid, sociale achtergrond of uw bezoekfrequentie van de praktijk.

Informatieplicht van patiënt:

Binnen de wet WGBO zijn ook de plichten beschreven van de patiënt. Daaronder valt het volledig informeren van uw huisarts over uw gezondheid dat relevant kan zijn voor het medisch onderzoek en/of behandeling.

Onafhankelijk advies:

Wij verwijzen u altijd onafhankelijk door: wij ontvangen geen vergoeding bij een doorverwijzing naar een andere hulpverlener of organisatie.

Recepten:

Per 01-2024 is het verplicht voor huisartsen om recepten elektronisch naar een apotheek te sturen. Hierdoor is het voor ons enkel mogelijk om recepten door te sturen naar apotheken welke bij ons aangesloten zijn op het cluster. Het beheer van dit cluster valt buiten de verantwoordelijkheid van Huisartsenpraktijk Zaamslag. Valt uw eigen gekozen apotheek niet onder dit cluster, dan kunnen wij dit recept niet digitaal verzenden. Hierdoor bent u er zelf verantwoordelijk voor om het papieren uitgeprinte recept te bezorgen bij uw apotheek. Dit geldt ook voor spoedrecepten welke de huisarts voor u uitschrijft. Laat u goed informeren bij uw apotheek hierover.

Wanneer contact op te nemen met de huisarts?:

Wij adviseren in het algemeen altijd contact op te nemen met de huisartsenpraktijk als uw gezondheid achteruit gaat, u zieker wordt ondanks een ingestelde behandeling of twijfelt aan de diagnose of het gegeven behandeladvies. Spaar geen klachten op!

Waarneming:

Tijdens onze afwezigheid gedurende de avond, nacht, weekend of nationale feestdag wordt de medische zorg en verantwoordelijkheid tijdelijk overgedragen aan Nucleus Huisartsenpost te Terneuzen. Deze kunt u bereiken op telefoonnummer: +31 115 643000.

Ongewenst gedrag: 

Elke dag is het ons streven iedereen weer zo goed mogelijk te helpen. Daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Jammer genoeg zijn agressief gedrag, diefstal, verbale (be)dreiging en/of geweld in de gezondheidszorg niet geheel ondenkbaar geworden. Voor ons als hulpverlener in deze praktijk, ligt daar de grens. Bij laster en/of smaad en in bovengenoemde gevallen nemen wij contact op met politie en zal aangifte worden gedaan.

Uitslagen: 

Zodra wij uw medische uitslagen binnen hebben worden deze verwerkt in uw medisch dossier. U kan uw uitslagen telefonisch opvragen of via mijngezondheid.net, mits er andere afspraken hierover zijn gemaakt tijdens een consult, telefonisch consult of visite. Wij geven geen uitslagen door aan partners, collega’s, vrienden en/of kennissen tenzij u hier eerder expliciet toestemming voor heeft gegeven bij de huisarts. Dit is conform de huidige richtlijnen en beroepsgeheim.

Telefonische bereikbaarheid patiënt:

Indien u om een telefonisch consult gevraagd heeft of afgesproken heeft en de huisarts belt u en na 2 maal bellen geen gehoor krijgt, wordt er een bericht verstuurd via MijnGezonheid.net (dit kan enkel indien u zich hiervoor heeft aangemeld). Het is de eigen verantwoordelijkheid van u als patiënt om bereikbaar te zijn.

(Ontslag)brieven specialist: 

Met het inschrijven bij een huisartsenpraktijk gaat u in beginsel akkoord met de (schriftelijke) terugkoppeling aan ons door de specialist over uw behandeling of aandoening aan ons als uw huisarts. De wet stelt, dat hiervoor geen expliciete toestemming van u voor nodig is tenzij nadrukkelijk anders is afgesproken.

Kosten (“Eigen risico”): 

U betaalt geen eigen risico voor een bezoek aan de huisarts. Voor aanvullende (be)handelingen zoals bijv. röntgen-, bloed-, urine- of ontlastingsonderzoek betaalt u wel eerst het eigen risico. Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg, die wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Bijvoorbeeld:

  • een ziekenhuisopname
  • medisch specialistische zorg (een bezoek of behandeling door een medisch specialist). Let op: dus ook een urine- of faeceskweek of SOA-onderzoek vallen hieronder, want deze onderzoeken worden beoordeeld door een medisch microbioloog
  • medicatie (inclusief vaccinaties en/of spiraal), genees- en/of verbandmiddelen
  • dermatoscopie
  • slaaponderzoek
  • psychische zorg
  • hoortoestellen
  • logopedie
  • fysiotherapie
  • stoppen met roken-consulente
  • diëtheek
  • podoloog en steunzolen

Als huisarts hebben wij geen zicht op de exacte hoogte van deze bedragen. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar of bezoek : www.watzegtmijnpolis.nl.

Ons werkgebied:

Ons werkgebied is Axel (4550-4551), Spui (4539), Terneuzen Oost (4533), Vogelwaarde (4581), Zaamslag en de buitengebieden (4543).

Indien u verhuisd buiten ons werkgebied verzoeken wij u dit direct bij ons te melden. Het is dan niet mogelijk om patiënt te kunnen blijven in onze praktijk.

In Nederland heeft de huisarts een centrale rol toegewezen gekregen in het verlenen van zorg in de buurt. Elke huisartsenpraktijk heeft daarmee in meer of mindere mate zo zijn eigen werkgebied. Alleen op deze manier kan een huisarts op duurzame en verantwoorde wijze de acute en chronische zorg in de woonwijk blijven leveren en snel ter plaatse zijn bij dringende oproepen

Gevonden voorwerpen:

Gevonden voorwerpen worden niet langer dan 4 weken bewaard

Klachten: 

Zie hiervoor ons klachten regelement op onze website: klachtenregeling 

Inzage in uw medisch dossier:
U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Dit geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en/of de privacy van anderen schendt. De wettelijke termijn voor het verstrekken van een dossier aan zijn patiënt is 1 maand

Overdracht van uw dossier naar een nieuwe huisarts:
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts.

Bij uitschrijven wordt uw medisch dossier elektronisch overgedragen aan de nieuwe huisarts in Nederland. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier.

Indien uw dossier overgedragen moet worden aan een huisarts in het buitenland, dan kunnen we op uw verzoek uw medisch dossier op een door u aangeleverde USB-stick zetten en na ondertekening van een verklaring aan u overdragen.

 

Twijfelt u of u wel naar de huisarts moet?
Op de volgende websites vindt u meer informatie.